Día de los compadres på barnhemmet

Under de här två veckorna som vi ska vara i Sucre ska Julia och jag vara på ett barnhem. Igår var fjärde dagen på barnhemmet och redan efter första dagen kände vi att det kommer bli svårt att lämna.

Barnhemmet ligger ca 30 min bort från stan och vi åker dit med buss varje morgon. Det är ett barnhem endast för pojkar. De är mellan ca 7-18 år gamla. Vissa är till och med 20 år och många har även vuxit upp där. Terminen i skolan har nyss börjat, hon som är ansvarig för barnhemmet berättar att de i offentliga skolor inte gör så mycket de två första veckorna och att vi kommer stötta killarna med läxor och att slå in deras böcker.

Det finns mycket att berätta, många upplevelser och samtal. Det är svårt att veta var jag ska börja utan att det blir för långt så jag berättar lite om torsdagen. 

I torsdags var det “el día de los compadres” i Bolivia och som jag förstår det är det en dag där mannen firas. Nästa torsdag är det ”el día de las comadres” och då firas kvinnan. Vi satt och slog in böcker och ritade med killarna. Strax innan lunchtid på barnhemmet kom den ansvariga in och bad killarna samlas i en ring. Hon förklarade att idag är det el dia de los compadres och att det är tradition att ge männen en avokadomacka och serpentiner runt halsen. Killarna stod i ring medans hon kramade var och en och klädde dem i serpentiner. De fick var sin macka och en godisbit. Efteråt var det dags att ta bild, många hade redan börjat äta och hade munnen full med mat medan andra skrattade. Vi började snart slå in böcker igen och sen var det dags för mig och Julia att ta bussen tillbaka till stan.

/Michelle

 

Kommentera här: